Hoe stop ik met die moeilijke gesprekken uitstellen?

By Bryan Tevreden / 13 augustus 2013
Moeilijk gesprek

Deze serie blog artikelen is een experiment in het toevoegen van nog meer waarde voor jou. Mogelijk dat we nog even moeten zoeken naar de juiste vorm maar het idee is wel dat je aan het eind van ieder artikel er direct mee aan de slag kan. Het zullen voornamelijk praktische toepassingen zijn van de methode uitgelegd in het gratis boek en waar ik je ook in train tijdens bijvoorbeeld een coachingsessie of workshop.)

In mijn coachingsgesprekken met ondernemers zijn er zo een aantal uitstelgedrag-uitingen die bijna universeel te noemen zijn. Het uitstellen van ‘moeilijke’ gesprekken is één van die onderwerpen. Denk bij ‘moeilijke’ gesprekken bijvoorbeeld aan het nabellen van klanten of de offerte ontvangen is, of er nog vragen zijn, hoe de geleverde service bevalt, of er misschien nog specifieke wensen zijn, en o horror, of die klant misschien nog nieuwe opdrachten in de pipeline heeft en waarom de factuur nog niet betaald is.

Slecht nieuws-gesprekken en aanzeggings-gesprekken scoren ook goed op de uitstellijst. Net als nieuwe klanten benaderen, zelfs als die via een referral binnen zijn gekomen.

Moeilijk gesprekDeze gesprekken voorbereiden, al dan niet met een script voor enig houvast, kan al iets helpen maar voor de meesten is dat echt niet de oplossing die de stress er afhaalt. Ook nu weer is de procedure heel simpel. Op het meest simpele niveau kun je beginnen met de voorbereidingszin die het meest voor de hand ligt.

<Ondanks dat ik opzie tegen het gesprek met Koning Klant accepteer ik mijzelf volledig en oprecht.>

De procedure wordt krachtiger en effectiever als je kijkt naar wat er onder dat ‘opzien tegen’ schuilgaat. Het kan zijn dat je bang bent jezelf op te dringen en daarmee ook de angst om afgewezen te worden. De krachtiger voorbereidingszin waarmee je dan het proces doorloopt wordt dan:

<Ondanks dat ik bang ben afgewezen te worden door Koning Klant accepteer ik mijzelf volledig en oprecht.>

De meest krachtige voorbereidingszin komt naar boven als je even stilstaat en je afvraagt ‘Waar doet me dit aan denken, wat is mijn eerste herinnering aan een soortgelijke ervaring?’.

Voor de een kan het die ervaring zijn op de lagere school dat er gevraagd werd wie de hoofdrol wilde in de musical. Je riep enthousiast ‘Ik, ik, ik’ maar de juf koos resoluut toch voor iemand anders. Je hebt dit als een ‘afgang’ ervaren die het lastig voor je maakte om spontaan naar buiten te komen met wat je op je hart had.

Of het kan zijn dat je eindelijk genoeg moed verzameld had om Marlies voor een ‘slow’ te vragen tijden het brugklasfeest. Marlies’ venijnige ‘Met jou?!’ boorde die moed en hoop met de snelheid van het geluid volledig de grond in. De rest van die avond kun je je eigenlijk niet meer herinneren maar de pijn van de vernedering nog wel glashelder. Je ultieme voorbereidingszin wordt dan:

<Ondanks de pijn van de afwijzing door Marlies, accepteer ik mijzelf volledig en oprecht.>

Merk op dat iedere zin dichter bij de kern komt en daarmee krachtiger en effectiever wordt voor het verwijderen van de blokkade. Doorloop het proces met deze zin en wees ook alert op soortgelijke ervaringen die hierdoor getriggerd worden. Doorloop ook die met het proces. Pen en papier zijn handig om met een paar steekwoorden die getriggerde ervaringen te noteren. Met enige oefening doorloop je het proces in minder dan een minuut.

Met die blokkades opgeruimd zou het misschien nog een moeizaam gesprek kunnen worden. Maar dat zit dan in de inhoud en niet omdat je het niet zou durven aangaan. Zonder de stress van het uitstellen verlopen de gesprekken  veel soepeler, prettiger en met veel beter resultaat.

Het proces is simpel. De kunst zit in het stellen van de juiste vragen en gewoon luisteren. En moeilijker dan dat moet je het niet maken.

Bryan Tevreden – Uistelgedrag stopt hier!

(Mocht je dit een waardevol artikel vinden deel het dan  via deze Twitter, Linkedin of Facebook links. Dank je wel!)

Artikelen in deze serie:
  1. Uitstelgedrag en EFT: de methode uitgelegd
  2. Herken het patroon. Doorbreek het patroon.
  3. Hoe stop ik met die moeilijke gesprekken uitstellen?
About the author

Bryan Tevreden

"Als je niet weet waar je naartoe wilt, dan heb je inderdaad ook geen tijd te verliezen"

1 comment
Wouter Siteur - 12 november 2014

Hallo Bryan,

Goed artikel! En o zo herkenbaar. Ik ben erg goed in het uitstellen van telefoongesprekken. Ik ga de volgende keer als ik voel dat ik er tegenaan zit te hikken je methode proberen.

groet, Wouter

Reply
Click here to add a comment

Leave a comment: